Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
logowanie urzędnika
Strona główna

50. Piękna biżuteria dla Słupska, każda z nas jest artystką” – popularyzacja rękodzieła artystycznego
Izabella Żurawska

Lokalizacja
Całe miasto

Koszt zadania
17 620,00 zł

Opis zadania
Zadanie będzie podzielone na kilkanaście etapów - szkolenia podstawowe, zaawansowane, uzupełniające. Każde szkolenie będzie jednak stanowić odrębną część, co sprawi, iż uczestnik pojedynczego szkolenia uzyska wiedzę, jak posługując się daną techniką wykonać konkretną, założoną w projekcie pracę. Zadanie będzie składać się z następujących etapów: A. Szkolenia podstawowe 1. Haft koralikowy - na przykładzie kolczyków, z wykorzystaniem bazowych ściegów używanych w hafcie koralikowym. 2. Bead crochet - czyli szydełkowanie koralikami na przykładzie bransoletki. 3. Bead loom - tkanie koralikami na krośnie na przykładzie bransoletki. 4. Brick stich - wyplatanie z koralików na przykładzie kolczyków tzw. "indiańców" 5. Square stitch - wyplatanie z koralików na przykładzie wisiorka 6. Haft sutaszowy - na przykładzie kolczyków z użyciem kaboszonów 7. Peyote bezel - oplatanie kaboszonów na przykładzie kolczyków z wykorzystaniem kryształków rivoli 8. Beading geometryczny - plecionka koralikowa na przykładzie wzorzystego, trójkątnego wisiora B. Szkolenia zaawansowane 1. Haft koralikowy - na przykładzie spinki z montażem na metalowej bazie 2. Haft koralikowy - na przykładzie wisiora z wykorzystaniem jedwabiu shibori arashi 3. Haft sutaszowy - na przykładzie wisiora 4. haft sutaszowy - na przykładzie bransolety 5. Brick stitch - wyplatanie z koralików na przykładzie wisiorka C. Szkolenia uzupełniające 1. Chenille stitch i herringbone - sznury koralikowe wyplatane igła na przykładzie bransoletki 2. Cubic raw - plecionka koralikowa na przykładzie kolczyków 3. Spirial rope - sznur koralikowy wyplatany igłą na przykładzie bransoletki W pojedynczej jednostce szkoleniowej przewiduję grupę maksymalnie 10 osobową. Przy większej liczbie osób jeden instruktor nie wystarczy, jego praca staje się nieefektywna. Czas pojedynczego szkolenia podstawowego i uzupełniającego to około 6 godzin. Natomiast szkolenie zaawansowane około 8 godzin. Wszystkie elementy szkolenia zakładają ukończenie założonego projektu pracy na zajęciach z uczestnikami.
Uzasadnienie
Celem nadrzędnym zadania jest zbudowanie więzi społecznych wśród mieszkańców Słupska, poprawa ich sytuacji społecznej i materialnej oraz pomoc w samorealizacji poprzez popularyzację rzemiosła artystycznego, a w szczególności technik biżuteryjnych sutasz i beading. Dla przykładu podobne inicjatywy artystyczne w innych miastach Polski spowodowały utworzenie się grup społecznościowych: w Warszawie "BDP" przy Atelier Czerwona, w Poznaniu " Spotkań craftowych", "Kwiatu Dolnośląskiego" na Dolnym Śląsku i wielu innych. Od paru lat odbywają się w Polsce doroczne festiwale rękodzielnicze w Ustroniu i Krasnymstawie, które skupiają artystów przeróżnych technik rękodzielniczych. W mediach społecznościowych zawiązują się grupy zrzeszające miłośników rękodzieła. Jak widać w Polsce jest sporo osób, które są zainteresowane tą tematyką. w słupsku także istnieje spory potencjał do stworzenia tego typu inicjatyw czy grup. Od wielu lat zajmuję się artystycznym tworzeniem biżuterii głównie technikami haftu sutaszowego i beadingu. Prowadzę szkolenia z zakresu tych technik. Uczestniczyłam w paru festiwalach rękodzielniczych jako instruktor. Publikuję tutoriale w pierwszej polskiej gazecie poświęconej koralikom - Beading Polska. Współpracowałam z fundacjami i grupami komercyjnymi. Obserwuję na rynku Polskim ciągły wzrost zainteresowania tematyką rękodzielniczą. Z mojego rozeznania w Słupsku odbywają się płatne szkolenia prowadzone w MCK przez Swietłanę Karminową. Zajmuje się ona tworzeniem biżuterii w technikach micro macramy i beadingu. Ze względu na to, że nie wszystkich zainteresowanych stać na wykupienie płatnych zajęć realizacja proponowanego zadania pozwoliłaby im skorzystać ze szkolenia bezpłatnie. Dodatkowym atutem zadania byłoby uzupełnienie tematyczne wspomnianych wcześniej szkoleń. Zakładaną grupą docelową są kobiety, osoby ciekawe, chętne do nauki. Realizacja projektu pozwoli im wyszkolić się i zrealizować własny potencjał twórczy. Zajęcia takie poza samą nauką pozwalają na spotkania, na wymianę doświadczeń, często międzypokoleniową, na wzajemną pomoc. Projekt zatem nie tylko jest skierowany do jednostki, wybranej grupy ludzi, ale też ma wymiar głębszy, społeczny. Wspólna praca i nauka zbliża ludzi, pozwala na nawiązanie nowych relacji, nowych przyjaźni, co jednocześnie wpływa na zróżnicowany rozwój społeczeństwa. Planowanym sposobem zrekrutowania grupy uczestników jest promocja w mediach społecznościowych, na stronach internetowych słupskich domów kultury, ogłoszenia w domach kultury i popularnych miejscach spotkań towarzyskich. Poza tym przygotowane zostaną ulotki z informacją na temat planowanych zajęć, które zostaną rozkolportowane m.in. w urzędzie miasta, urzędzie pracy, urzędzie starostwa, domach kultury, na Uniwersytecie III Wieku.
Kosztorys
Częsci składowe zadania Koszt
1. Materiały szkoleniowe dla uczestników, przy założeniu 16 jednostek szkoleniowych oraz grupie zajęciowej składającej się z 10 osób ( 25 zł/osobę/1 szkolenie ) 4 000,00 zł
2. Drobne narzędzia, maty do rękodzieła, krosna do tkania ( ilość na 10 stanowisk ) 600,00 zł
3. Wynagrodzenie instruktorskie 16 jednostek szkoleniowych w tym: 11 szkoleń podstawowych i uzupełniających z czasem trwania około 6 godzin = 7 920,00 + 5 szkoleń zaawansowanych z czasem trwania około 8 godzin = 4 800,00 12 720,00 zł
4. Przygotowanie, wydruk i kolportaż ulotek ( 500 szt. x 0,60 zł ) 300,00 zł
17 620,00 zł